Asiointiapu hollolalaisille yli 70-vuotiaille ja riskiryhmään kuuluville - laajennettu kauppapalvelu alkaa

Kategoria:
Takaisin

Suomen hallitus on linjannut, että yli 70-vuotiaat ja riskiryhmään kuuluvat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan ja elämään siten karanteenia vastaavissa olosuhteissa. Tällä pyritään ehkäisemään koronaviruksen tarttuminen ikäihmisiin, joille se voi olla vaarallinen. Suomen hallitus on linjannut, että yli 70-vuotiaat ja riskiryhmään kuuluvat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan ja elämään siten karanteenia vastaavissa olosuhteissa. Tällä pyritään ehkäisemään koronaviruksen tarttuminen ikäihmisiin, joille se voi olla vaarallinen.

Hollolan kunta pyrkii auttamaan laajennetun kauppapalvelun avulla kaikkia niitä yli 70-vuotiaita ja riskiryhmään kuuluvia kuntalaisia, joille kauppa-asioiden hoitaminen tuottaa ongelmia poikkeusolojen aikana. 


Milloin? 

Kauppatoimituksia tehdään arkisin kello 10-15 välisellä ajalla. Omaa asiointipäivää ja -aikaa ei voi valita, mutta kauppakassin toimitusajankohdasta tiedotetaan asiakasta hyvissä ajoin. Palvelu päästään aloittamaan 30.3.2020.  

Kenelle palvelu on tarkoitettu?

Kauppapalvelu on tarkoitettu yli 70-vuotiaille sekä riskiryhmään kuuluville Hollolan kunnan asukkaille. Palvelun käyttäjäksi toivotaan ilmoittauduttavan vain, mikäli kaupassakäynti ei muilla keinoin ja esimerkiksi oman lähipiirin avustamana onnistu. Kauppapalvelu ei ole sosiaalihuoltolain mukaista palvelua vaan kunnan järjestämää muuta palvelua. Tämän vuoksi kunta voi päättää palvelun järjestämisen perusteet sekä päättää palvelun maksuista. 

Ketkä palvelussa työskentelee?

Kauppapalvelussa työskentelevät Hollolan kunnan työntekijät. Kaikilla kauppapalvelun työntekijöillä on kunnan henkilökortti kaulassaan, ja he saapuvat asiakkaan luokse sovittuna ajankohtana. Kauppapalvelutyöntekijä jättää kauppakassit asiakkaan kotiovelle ja odottaa kauempana, että asiakas avaa oven. Toimituksia tehdessä noudatetaan terveysviranomaisten ja Suomen hallituksen antamia ohjeistuksia hygieniasta.

Ostoksien kuljetus ja maksaminen? 

Ostokset ja kuljetus laskutetaan jälkikäteen asiakkaalta Hollolan kunnan toimesta, käteistä rahaa ei käytetä. Kauppapalvelussa ei käytetä käteistä rahaa, vaan veloitus tapahtuu jälkikäteen laskuttamalla. Kunta laskuttaa kuljetuksesta 10 euroa yhdeltä kerralta.

Mitä voi tilata? 

Kauppapalvelusta voi tilata ruokaa ja päivittäistarvikkeita. 

Kunnan järjestämässä kauppapalvelussa käytetään palvelun alkuvaiheessa K-Supermarket Hollolaa sekä Prisma Hollolaa, joihin kunnalla erikseen tilit kauppapalvelua varten. Mikäli palvelua laajennetaan muihin kauppoihin tai esimerkiksi apteekkiasiointiin, tiedotamme asiasta erikseen.

Kauppapalvelusta voi tilata elintarvikkeita sekä tavanomaisia päivittäistarvikkeita eli esimerkiksi ruokaa, juomia, kodin papereita tai pesuaineita. Kunnan kauppapalvelu ei toimita alkoholia, tupakkatuotteita, lämpimiä ruokia, pakasteita eikä jäätelöä. 
Huom! Kauppapalvelu pystyy toimittamaan kerrallaan kohtuullisen määrän ostoksia, joten toivomme asiakkaiden huomioivan tämän tilauksia tehdessä.  Ostokset pakataan kaupan muovikasseihin. Pystymme toimittamaan kerralla vain kohtuullisen määrän ruokaa, esimerkiksi 1–2 kassillista. Huomioithan tämän ostoslistaa laatiessasi. Ethän aseta myöskään kovin tarkkoja ehtoja esimerkiksi tuotteen merkille tai valmistajalle, jotta voimme korvata toivotut tuotteet vastaavilla.

Kauppapalvelun käynnistäminen ja tilauksien tekeminen?

Ota yhteyttä kunnan Asiointipiste Piipahlukseen puh. 044 780 2302, (ma-to 9-16, pe 9-15, aattopäivinä 9-15).

Kauppapalvelun käynnistämiseksi tarvitaan seuraavat asiakkaan yhteystiedot: asiakkaan eli maksajan nimi, henkilötunnus, kauppaostosten toimitusosoite sekä laskutusosoite, puhelinnumero, josta tavoittaa päivisin sekä sähköpostiosoite, mikäli sellainen on. 

Huolehdi, että kotona on joku ottamassa vastaan kauppaostoksia sovittuna ajankohtana. Kauppapalvelu ei pysty säilyttämään kauppakasseja.

Kaupat ja yrittäjät tarjoavat myös palvelua

Monet elintarvikeliikkeet, apteekit ja taksiyrittäjät toimittavat tilauksesta elintarvikkeita ja lääkkeitä kotiin. 

Myös yksityistä asiointiapua on saatavilla. Asiointiapu koskee muun muassa valmiiden ruoka-annosten toimituksia, ostoksien keräys ja toimituksia sekä apteekki asiointeja. Palvelu on maksullista ja sitä tarjoaa yksityinen elinkeinoharjoittaja. 

Ikääntyneiden palveluohjaus

Ikääntyneiden palveluohjaus Siirin nettisivuille on listattu kattava valikoima yrittäjiä.

Apteekkipalvelut (Hollola):

Hollolan apteekki

  • Avoinna (toistaiseksi poikkeusaukioloajat): ma-pe 8.30 – 19, la 9 – 15, su suljettu
  • Verkkoapteekki on aina auki
  • Puh. 03-878 610
  • www.hollolanapteekki.fi

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä

Sosiaalihuollon järjestämä apu, jos edellä mainitut toimet eivät ole mahdollisia, välttämätöntä apua voi pyytää:

  • Ikääntyneiden asiakasohjaus Siiristä puh 044 4825050 tai
  • Sosiaalihuollon ohjaus- ja neuvonta Polusta puh. 03 8194850.  

Sosiaalihuollon ohjauksessa ja neuvonnassa arvioidaan yhdessä asiakkaan kanssa aina ensin edellä kuvattujen ensisijaisten palvelujen käytön mahdollisuus.
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän vaihde (03) 819 11Avoinna arkisin 8-18, lauantaisin ja pyhäpäivinä 9-18www.phhyky.fi 

 

Lisätiedot

Antti Anttonen
Hyvinvointikoordinaattori
+358 (0) 44 780 1230|antti.anttonen@hollola.fi

 

Julkaistu: 27.03.2020 15.36