Fibion istumis- ja aktiivisuusanalyysi

Fibion mittaus perustuu tarkkaan kiihtyvyysanturi- ja asennontuntemusteknologiaan sekä tieteelliseen tutkimustietoon istumisen haitallisuudesta suhteessa liikkumisen terveyshyötyihin.
Millä tavoin Fibion eroaa muista aktiivisuusmittareista? Fibion erottaa istumisen ja seisomisen.

Fibion

Miksi istuminen on haitallista?

  • Suuret lihasryhmät ovat passiivisia ja energiankulutus on minimaalista.
  • Tuki- ja liikuntaelinten ongelmat lisääntyvät => paino jakautuu väärille anatomisille rakenteille aiheuttaen kiputiloja.
  • Paineen kasvu lantion ja takareisien alueella aiheuttaa alaraajojen aineenvaihdunnan häiriöitä.
  • Liiallinen istuminen aiheuttaa kohonneen riskin mm. sydän- ja verisuonitauteihin, 2-tyypin diabetekseen, korkeaan verenpaineeseen ja erilaisiin muistisairauksiin.

Arkiaktiivisuus ja energiankulutus

Arkiliikunnan osuus on keskimäärin 95 % ja kuntoliikunnan osuus 5 % jokaisen meistä päivittäisestä energiankulutuksesta.

Yksilöiden välistä eroa energiankulutuksessa selittävät tekijät:
1. Autolla ajaminen
2. Toimistotyö
3. Television katselu

Mittauksen hyötyjä

  • Näet ovatko liikuntasi ja istumisesi tasapainossa painonhallinnan ja terveyshyötyjen kannalta.
  • Opit kuinka pienikin määrä liikuntaa riittää vähentämään istumisesi haitallisuutta.
  • Tunnistat haitalliset ja hyödylliset arkiaktiivisuusrutiinisi.
  • Havainnoit mitkä aktiivisuutesi kuluttavat eniten energiaa ja valitset itsellesi sopivat tavoitteet terveellisiin arkiaktiivisuusrutiineihin ja näet heti niiden laskennalliset terveyshyödyt.
  • Saat selville istutko ja liikutko nykyisten suositusten mukaisesti.