Hollolan kunnan sähköisissä palveluissa ja sähköpostissa ongelmia Lahden tietoliikennekatkoksen takia

Kategoria: Muut uutiset
Takaisin

Tiedote, tiistai 18.6.2019:

Tiedoksi: Ulkoisista osoitteista lähetetyt sähköpostit Hollolan kuntaan eivät tällä hetkellä saavu perille. Myöskään skannaukset kopiokoneilta sähköposteihin eivät toimi. Ongelmat liittyvät Lahteen tehdyn kyberhyökkäyksen jälki-/korjaustoimista, joita Fujitsu suorittaa. Korjausta tilanteeseen tehdään kaiken aikaa.

Helpdesk: 044 780 2301

Tiedote, maanantai 17.6.2019:

Rakennusvalvonnan luvat, kunnan karttapalvelu ja venepaikkojen varaaminen eivät toimi

Kunnan sähköisten palveluiden saatavuudessa on tällä ongelmia.

Etenkin rakentamisen sähköinen asiointi ja venepaikkojen varaaminen eivät tällä hetkellä toimi. Asiaa selvitetään mutta vian korjautumisen ajankohta ei ole vielä tiedossa. Ongelma liittyy Lahden kaupungin viime viikkoisen haittaohjelman aiheuttaman toimintahäiriön korjaamiseen. Tiedossamme on, että tietoliikennekatkos vaikuttaa tällä hetkellä ainakin rakennusvalvonnan sähköiseen lupaan, eContract-sopimustenhallintaan ja kunnan karttapalveluun.

Alla Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tiedote tietoliikennekatkoksen vaikutuksista Lahdessa. Hollolan sosiaali- ja terveyspalveluiden toimipisteet toimivat tietojemme mukaan normaalisti.

Julkaistu 17.6.2019 klo 12.15

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä: Tietoliikennekatkos haittaa yhä sosiaali- ja terveyspalveluita osassa Lahden toimipisteitä

Lahden tietoverkkoon kohdistetun kyberhyökkäyksen puhdistus- ja selvittelytyöt jatkuvat, ja tietoliikenneyhteydet hyvinvointiyhtymän ja Lahden kaupungin väliltä pidetään toistaiseksi katkaistuina. Katko rajoittaa yhä hyvinvointiyhtymän palvelua osassa Lahden toimipisteitä. Häiriön kestosta ei ole tietoa.

Terveysasemilla pystytään hoitamaan kiireelliset ja ajanvarauspotilaat, mutta toiminta voi olla vastaanotoilla tavanomaista hitaampaa. Tietoja joudutaan kirjaamaan käsin, koska asiakas- ja potilastietojärjestelmiin ei ole pääsyä kaikilta työasemilta. Kiireelliset ja välttämättömät reseptiasiat saadaan hoidettua. Asiakkaat voivat laittaa reseptien uusimispyyntöjä Kelan Kanta-palvelun tai apteekkien kautta.

Lahden hammashoitoloihin ei tällä hetkellä saada tehtyä uusia ajanvarauksia, mutta aiemmin varatut käynnit toteutuvat. Hammas- ja leukakuvantaminen ei toimi, mikä rajoittaa vastaanotoilla tehtäviä hoitotoimenpiteitä. Koko hampaiston kuvausta tarvitsevat ohjataan keskussairaalaan, Salpakankaalle tai Asikkalaan paperilähetteellä.

Ikääntyneiden palveluissa kaikki asiakkaat on saatu hoidettua, mutta häiriö aiheuttaa toiminnallisia ongelmia ja hidastaa prosesseja asiakasohjaus Siirissä, Lahden alueen kotiin vietävissä palveluissa, asumispalveluissa, kuntoutussairaala Jalmarissa ja kuntoutuksessa.

Terveysasemien puhelinpalvelussa ruuhkaa, sähköiset palvelut käytössä

Yhtymän puhelinpalveluissa saattaa esiintyä ongelmia maanantaina. Lahden terveysasemille tuleviin puheluihin vastataan soittojärjestyksessä, mutta palvelussa voi olla ruuhkaa. Takaisinsoittojärjestelmä ei toimi, emmekä pysty vastaamaan jätettyihin soittopyyntöihin. Chatin kautta saa otettua yhteyden sekä yleistä ohjausta ja neuvontaa. Myös yhtymän muut sähköiset palvelut ovat käytössä.

Laboratorion näytteenotto on toiminut terveysasemilla normaalisti koko häiriön ajan. Samoin kuvantaminen röntgenissä on onnistunut. Tiedot eivät siirry sähköisesti terveysasemille eivätkä potilaskertomusten tiedot ja näytteenottotulokset ole käytettävissä kaikissa toimipisteissä.

Akuutisti sairastuneita potilaita pyydetään hakeutumaan omalle terveysasemalle tai tarvittaessa soittamaan Akuutti24:n päivystysapunumeroon 116 117. Jos asia ei vaadi välitöntä ammattilaisen arviota, pyydämme ottamaan yhteyttä myöhemmin, sillä häiriön aikana vastaanottoaikoja ei pystytä antamaan tai muuttamaan.

Vakavia potilas- tai asiakasvahinkoja tai läheltä piti -vaaratilanteita ei ole tullut tietoon.

Lisätietoja:

Potilaiden hoitoon liittyvissä asioissa
terveys- ja sairaanhoitopalveluiden toimialajohtaja Juhani Sand, p. 044 719 5959

Tietojärjestelmiin liittyvissä kysymyksissä
tietohallintojohtaja Sampo Syrjäläinen, p. 044 780 2345

Lue lisää: www.phhyky.fi

Julkaistu kunnan sivuilla ensi kerran 17.06.2019 13:07

 

Julkaistu: 18.06.2019 12.56