Lääkärin asettaman karanteenin ajaksi voi saada asiointiapua

Takaisin

Lääkäri voi asettaa tartuntatautilain mukaiseen karanteeniin tai eristykseen potilaan tai asiakkaan, jolla on todettu koronavirustartunta, tai joka on altistunut koronavirukselle. Karanteenin tai eristyksen aikana asiakkaat järjestävät asiointiavun ensisijaisesti itse läheisten tai tuttavien avulla. Hankintojen kustannusvastuu on pääsääntöisesti asiakkailla itsellään.

Hyvinvointiyhtymä on sopinut yhteistyöstä Suomen Punaisen Ristin kanssa asiointiavun järjestämisestä koronan vuoksi karanteeniin tai eristykseen määrätyille. Karanteeniin tai eristykseen määrätyt voivat hakea asiointiapua silloin, kun muita asiointitapoja ei ole käytössä.

Asiointiapu koskee elintarvikkeiden ja lääkkeiden hankintaa. Asiointiavun tarpeen arviointi ja tilaukset SPR:ltä hoidetaan keskitetysti:

  • virka-aikana, sosiaalihuollon neuvonta- ja ohjauspalvelu Polun (alle 65-vuotiaat, p. 03 819 4850)
  • virka-aikana, ikääntyneiden palveluneuvonta Siirin (65-vuotta täyttäneet, p. 044 482 5050) kautta
  • virka-ajan ulkopuolella sosiaalipäivystyksen (p. 044 482 8201) kautta

Asiointiapua tarvitseva asiakas voi soittaa suoraan neuvontanumeroihin tai yhtymän henkilökunta voi välittää näihin numeroihin soittopyynnön asiakkaalle. Neuvonta tilaa asiointiavun SPR:stä, josta vapaaehtoiset ottavat yhteyttä asiakkaaseen ja sopivat asioinnin järjestämisestä. Myös SPR:n asiointiavussa asiakkailla on ensisijainen vastuu

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä tarjoaa erikoissairaanhoidon, sosiaali- ja perusterveydenhuollon sekä ympäristöterveydenhuollon palveluja Päijät-Hämeessä. Edistämme alueemme asukkaiden terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä ihmisestä välittäen, yhdessä tehden ja rohkeasti uudistuen.

www.phhyky.fi

Julkaistu: 06.11.2020 11.09