Myös Hollolan kunta kannatti PHHykyn ja Mehiläisen yhteisyritystä - miksi?

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi tänään Lahden, Kärkölän ja Iitin sotekeskusten palvelujen tuottajaksi kilpailutuksen kautta Mehiläinen Oy:n jonka kanssa hyvinvointiyhtymä perustaa yhteisyrityksen. Päätös syntyi äänin 96 ja yksi kolmasosa - 80 ja kaksi kolmasosaa. Sitä kannatti yksimielisesti järjestämisvastuun hyvinvointikuntayhtymälle siirtäneet kunnat, Lahden osalta vain osa yhtymäkokousedustajista.

Hollolan kunnanhallitus antoi yhtymäkokousedustajilleen kokouksessaan 2.7.2020 ohjeistuksen hyväksyä yhteisyritys.

Miksi myös Hollola kannatti asiaa ?

Päijät-Hämeen kuntien taloudellinen tilanne on jo ennen Koronaa ajautunut varsin suuriin ongelmiin. Kuntalaki edellyttää, että kunnan menojen ja tulojen on oltava tasapainossa. Mikäli kuntien tulot kasvaisivat kuten 1970-l ja 1980-l voisimme lisätä rahoitusta; tätä kultaista aikaa moni edelleen haikailee.

Kun verotulot ja valtionosuudet eivät juurikaan lisäänny, mutta samaan aikaan palvelutarve kasvaa mm. ikääntymisestä ja entistä kalliimmista hoidoista johtuen merkittävästi, säästöt on jouduttu etsimään lapsista eli sivistyspalveluista. Tämä tie on kuitenkin kuljettu loppuun. On pakko etsiä uudenlaisia ja innovatiivisia ratkaisuja.

Uusi sote ei tätä isoa kuvaa muuta. Mikäli uudistus etenee lakiesityksen pohjalta, Päijät-Hämeen 60 milj. euron soten rahoitusaukkoa uudistus ei kata. Lisärahoitukseen iskee leikkuri ja seitsemän vuoden siirtymäaika. Vaikka tulevan sote-uudistuksen tavoitteet ovat keskeisin osin kaikin tavoin kannatettavia, Päijät-Häme ja sen kuntalaiset nääntyvät odottelussa. Odottamisen osalta aika loppui jo.

Kuntayhtymä toteutti käänteisen kilpailutuksen. Kilpailutus ei etsinyt säästöjä vaan sitä, millä tavoin samalla rahalla voitaisiin palvella kansalaisia mahdollisimman hyvin. Tarjouksen voittaja takaa mm. 7 /14 vrk hoitotakuun, ympärivuorokautiset digiklinikkapalvelut, ilta- ja viikonloppuvastaanoton, walk-in-klinikan ja 10 min. takaisinsoittopalvelun. Mikäli nämä toteutettaisiin julkisen toimesta, ne saataisiin todennäköisesti käytäntöön vasta ensi vuosikymmenellä.

Tilanteessa, missä jo puolet perusterveydenhuollosta on yksityistetty erilaisin ostopalvelusopimuksin muuttuva tilanne takaa huomattavasti kokonaisvaltaisemman mahdollisuuden todelliseen vaikuttamiseen. Sopimukseen sisältyvät erilaiset omistajapoliittiset välineet (mm. yksimieliset päätökset keskeisimmissä päätöksissä) sekä kannustin- ja sanktiomallit antavat Hyvinvointikuntayhtymälle vahvan ohjauksen keinot. Sopimusrikkomustilanteessa sopimus on mahdollista irtisanoa. Myös tulevan sote on otettu huomioon.

On selvää, että muutos ei ole riskitön ja se herättää paljon tunteita ja vastustusta. Kokonaistilanne huomioon ottaen laajalla valmistelulla on kuitenkin pyritty ennakoimaan niitä sudenkuoppia joita muilla alueilla ja ratkaisuilla on ollut havaittavissa. Puntarissa on riskinotto, mutta nykyisen tilanteen ongelmiin ja haasteisiin nähden tarjottavien ratkaisujen määrä on niin huomattava, että sitä on vaikea sivuuttaa  kuntalaisen kokonaisedun näkökulmasta.

Uusi yhteisyritys ei toteuta Hollolan uuden sote-keskuksen palveluja. Sitä arvioidaan erikseen, kun yhteisyrityksen toiminta on jo ehtinyt käytäntöön ja tuloksiakin on nähtävillä.

Hollolassa 7. elokuuta 2020

Päivi Rahkonen

Kunnanjohtaja

Julkaistu: 07.08.2020 13.42