Päijät-Hämeen Tutoropettajien vierailu Kalliolan koululla

Kategoria: Opetus Varhaiskasvatus
Takaisin

Tutoropettajamessut pidettiin Kalliolan koululla 25.9.2018
Tämä aamupäivä antoi paljon uusia ammatillisia vinkkejä ja toi hyviä kohtaamisia yli kuntarajojen samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa.
Silloin kun sosiaalinen ja ammatillinen kiinnostus välittyy, seuraa siitä useimmiten aina jotakin hyvää,
totesi Päijät-Hämeen tutoropettajaverkoston projektikoordinaattori Johanna Kivekäs.

Kalliola

Tutoropettajamessupäivän aamu valkeni syksyisissä merkeissä. Syksyn koleus oli saapunut Päijät-Hämeeseenkin. Ensimmäinen innokas messuesittelijä kolkutteli oven takana jo heti seitsemän jälkeen. Pian alkoivat muutkin tutoropettajat saapua paikalle ja parkkipaikalla oli vilskettä, kun tutoropettajia saapui Kalliolan koululle Päijät-Hämeen seutukunnista.

Lähes 50 tutoropettajaa nautti aamukahvihetkestä iloisesti vaihtaen kuulumisia kollegoidensa kanssa. Yhteisökahvila Kabinetti toi yhteenkuuluvuuden tunnetta, koska tila oli juuri sopivan kokoinen tälle aktiiviselle porukalle. Hieno joukko Päijät-Hämeen tutoropettajia oli koolla jakamassa osaamistaan ja hyviä osaamiskäytänteitään.

Päijät-Hämeen tutoropettajaverkoston projektikoordinaattori Johanna Kivekäs korosti avauspuheessaan verkostojen merkitystä. Verkostot auttavat opettajia menestymään vaativassa työssään. Verkostojen hyödyntäminen lisää työviihtyvyyttä ja –motivaatiota. Tutoropettajien verkosto syntyy juuri siitä, että olemme kiinnostuneita toisistamme ja asioista, joita teemme. Verkostot toimivat pyyteettömästi. Kun on itse auttanut kollegaa, on seuraavan kerran helpompi mennä kysymään myös häneltä neuvoja. Aina voi myös vinkata toiselle ihmisiä, keneltä voi kysyä asiaan vinkkejä. Verkostot eivät kuitenkaan pysy yllä ilman, että niitä ylläpidetään. 

Johanna esitteli päivän ohjelman ja seudullisen tutortoiminnan Peda.net –sivuston, josta löytyy muun muassa Päijät-Hämeen opettajilta tulleita hyviä osaamiskäytänteitä luokiteltuina arvioinnin, koulun toimintakulttuurin, laaja-alaisen osaamisen, oppimisen tuen ja pedagogisten digitaitojen alle.

Tutoropettajamessupäivässä oli kolme teemapajaa, joissa jokaisessa oli kaksi esittelijää, jotka kertoivat oman osaamiskäytänteensä lyhyesti ja tiiviisti. Messuilla vaihdettiin ajatuksia teemoista ja jaettiin osaamista yli kuntarajojen muodostetuissa ryhmissä. Tämän verkostotapaamisen ohjelmassa teemapajoissa esittelyssä olivat seuraavat teemat ja osaamiskäytänteet:

1. Laaja-alainen osaaminen

  • Minävihko ja positiivinen pedagogiikka
  • Luokan kokous

2. Arviointi

  • Itse- ja vertaisarviointi
  • Nöttösarviointi (arvosanan muodostamismenetelmä, jossa oppilaat arvioivat työskentelyään työryhmän kesken)

3. Koulun toimintakulttuuri

  • INNOKAS 8x8 –malli
  • Verso – vertaissovittelu

Teemapajat onnistuivat hienosti. Aikataulu oli tiukka, mutta tiivis paketti osaamiskäytänteestä herätti monen tutoropettajan mielenkiinnon. Teemapajojen lisäksi esillä oli myös muutama mielenkiintoinen messupiste, joihin pääsi vapaasti tutustumaan.

Teemapajojen jälkeen ilmassa olikin paljon keskustelua yli kuntarajojen. Ohjelma jatkui Kalliolan koulun esittelyllä. Vararehtori Kaisu kertoi lyhyesti koulun perusasioista ja toimintakulttuurista. Tutoropettajat olivat kiinnostuneita näkemään koulun avoimen oppimisympäristön toimivuuden koulupäivän aikana. Oppimisympäristö sai paljon kiitosta ja mielenkiinto toimintaa kohtaan oli suurta.

Kalliolan kouluun voi onneksi tulla uudelleenkin ihastelemaan oppimisympäristöjen toimivuutta sekä koulun ilmapiiriä ja toimintaa.

 

Julkaistu: 28.09.2018 14.15