Sähköinen asiointipalvelu

Viimeksi päivitetty: 15.09.2023

Rakennusvalvonnalla on käytössä sähköinen asiointipalvelu rakentamiseen liittyvien lupien hakemiseen ja rakentamisen aikaiseen asiointiin.

Sähköinen asiointipalvelu , avautuu uuteen välilehteen

Asiointipalvelulla voi hoitaa rakentamiseen liittyvän asioinnin ajasta ja paikasta riippumatta. Sen kautta kaikki lupa-asian osapuolet saavat myös käyttöönsä hankkeen aineistot ja tilannetiedot.

Palvelulla voi hoitaa rakennuslupien lisäksi muidenkin lupa- ja ilmoitusmenettelyjen asioinnin, kuten esim. toimenpide-, maisematyö-, purkamis- ja poikkeamisluvat, suunnittelutarveratkaisut, sekä ilmoitusmenettelyt. Palvelulla on mahdollista jättää myös ennakkokyselyjä rakennusvalvontaan.

Palveluun luodaan oma käyttäjätunnus ja salasana vahvalla tunnistautumisella (esim. pankkitunnukset). Tämän jälkeen palvelua voi käyttää omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Käyttäjätilin luominen edellyttää toimivaa sähköpostiosoitetta. 

Palvelu ohjaa luvanhakijaa hakemuksen täytössä ja hakee tarpeelliset kiinteistö-, osoite-, omistaja- ja kaavatiedot sekä olemassa olevien rakennusten tiedot suoraan tietokannasta. Myös naapurikiinteistöjen tiedot naapureille tiedottamista varten saadaan suoraan tietokannasta.

Suunnitelmat tai muut liitteet lisätään palveluun pdf-tiedostoina. Sähköisen asiointipalvelun kautta jätettyjen lupahakemusten aineistoja ei tarvitse toimittaa paperimuodossa rakennusvalvontaan.

Ohjeita rakentamisen lupiin -sivulta löytyy ohjeita lupamenettelyihin ja hakemusaineistoon. Asiointipalvelun käyttöön liittyvissä kysymyksissä neuvontaa ja lisätietoa saa rakennustarkastajilta.